Hellum

Direktlänk till inlägg 23 maj 2012

Novell: Havets hemlighet... jag

Av Emilié Sehlstedt - 23 maj 2012 22:00


           

                                      
                  Havets hemlighet... jag


Vinden blåser kallt mot min nakna hud, solen glänser vackert över havet och svetten rinner nerför nacken.


Vattnet ser så inbjudande ut härifrån klippan, vågorna som slår kraftigt mot klippan och ljudet från vågorna får en alldeles lugn.


Jag backar några steg och springer sedan så fort jag kan och hoppar.

Jag faller med en kraftig fart och drar in ett stort andetag och doften av havet är överlägset.

Jag åker ner i havet och får en chok av det kalla vattnet, jag öppnar ögonen och överrumplas av synen framför ögonen, dom färglada fiskarna, stora som små, mörka som  jusa och växterna som svänger med vågorna.

Synen är makalös!

Jag tar kraftiga simtag och njuter av varenda ett, ljuset som lyser upp vart man än simmar, vågorna man känner av ovanför sig och det kalla vattnet mot min nakna hud som man börjar vänja sig vid nu.

Jag simmar uppåt och hämtar andan fort och simmar ner igen, fiskarna börjar vänja sig vid mig och simmar mot mig, simmar bredvid och ovanför mig medan jag fortsätter att simma runt i paradiset.

Jag sträcker ut min hand mot en turkos,röd, gul fisk och hoppas på att den tillåter min hand... jag nuddar den och inget händer, jag stryker den över fjällen och ett leende kommer automatiskt.

Varje sekund är makalös, fiskarna är runt om mig och jag blir en av dom.

Jag blir ett med dom, mitt hår sprider ut sig som sprickor och svänger med i vågorna och en sköldpadda dyker upp vid sidan av mig, jag sträcker min hand och sköldpaddan simmar mot den.

Jag lägger mim hand på sitt skal och det känns som ytan utav en sten man plockar upp från marken fast det känns slätare, mönstret på skalen är så fantastiskt!                                      

Sträcken och dom olika nyanserna gör att man blir mållös.

Jag simmar närmre sköldpaddan och simmar i sköldpaddans takt.

Men jag blir tvungen att simma upp mot ytan ännu en gång och drar ett rejält andetag och simmar ner igen.

Känslan i kroppen... vet inte hur man ska beskriva den.... men vattnet mot ens hud, inga kläder som klibbas mot ens hud utan bara FRIHET!

Fiskarna som accepterar en och växterna som känns lite som alger.

Allt man hör är vågorna ovanför sig, delfiner som ropar längre bort och ens hjärtslag... inga ord som förstör ens själ och inga skumma blickar utan bara frihet.

Blicken hamnar på botten helt plötsligt, en snäcka som skiner med hjälp av solljuset, stor som min hand, jag plockar upp den och ut simmar minifiskar som är röda likt rosor.

Jag lägger ner den igen och fortsätter min färd och får syn på en sköldpadda som fastnat i ett nät, simtaget blir kraftigare och jag gör så gott jag kan för att få loss den utan att själv trassla in mig själv.

Jag tittar in i ögonen på sköldpaddan och ser paniken vilket gör att viljan blir ännu starkare att få loss den.

Efter ett långt kämpande så lyckas jag, sköldpaddan simmar fort upp från fällan och simmar sedan mot mig och tittar in i mina ögon och vi tittar i varandras ögon länge och sedan biter den mig i handen.

Smärtan blir plötslig så ett skrik kommer plötsligt men det tystas ner av vattnet.

Blod sprider sig i vattnet som ett moln och bitmärket ser ut som en våg.

Jag simmar upp mot ytan för att ta ett ytterligare andetag för att sedan simma ner igen.

Men nu är fiskar och sköldpaddor överallt runt om mig, paniken kommer sakta och sprider sig i kroppen...

Smärtan blir intensivare och jag gör ytterligare ett skrik och råkar dra in vatten i lungorna...

Luft... jag behöver luft men kommer inte hinna upp till ytan, jag får panik och sprattlar av skräck.

Plötsligt stramas det i halsen och en smärta sprider sig snabbt genom både händer, fingrarna och fötter...

Jag tittar skräckslaget på händerna och trodde ögonen skulle ploppas ut, jag hade simhud mellan fingrarna...

Jag försöker med hopp om att hinna till ytan för att kunna dra ett djupt andetag men så märker jag att jag andas helt vanligt.

Oroligt nog känner jag försiktigt på min hals och känner sprickor... hål nästan.

Gälar... jag hade fått gälar.

Jag tittar skräckslaget mot sköldpaddan och tänker fort.

Betet... det var det som gjorde mig såhär.

Tankarna kom fort genom huvudet, skulle jag kunna gå upp till ytan igen, kommer jag kunna andas under vattnet för alltid och vad händer om nån människa får syn på mig?

Jag blickar på mina fötter av nån konstig anledning och ser simhud mellan tårna... herregud vad är det som har hänt mig?


Sköldpaddan simmar fram till mig och fortsätter sedan vidare och jag beslutar mig att hänga på.


Om nån får syn på mig så det enda dom troligen kommer tänka på är:

Vad tusan, är det en naken kvinna?”

Jag simmar vidare och känslan av att kunna andas under vattnet gör mig överrumplad, och att jag har simhud... men jag gillar det!

Nu kan jag simma utan att behöver bekymra mig och bara leva livet!    


Författare:
Emilié Sehlstedt 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilié Sehlstedt - 13 maj 2013 21:21


  Jag och Elina :D   Ja tjingeling på er alla, jag ber tusen gånger om ursäkt för att jag har bloggat så dåligt på sistone men jag har en ursäkt för det... nu när det börjar närma sig skolavslutningen så är det väldigt mycket som måste bli gjo...

Av Emilié Sehlstedt - 7 maj 2013 20:22

En låt jag tycker är riktigt bra :D   Tjingeling, hoppas att allt är bra med er! :) Ja skolan flyter på som vanligt och ja igår på hälsopedagogiken så hade vi rejäl styrketräning på aquarena... fyfaan vilken träningsvärk jag har idag, haha d...

Av Emilié Sehlstedt - 3 maj 2013 22:26

  En bild jag tog på bibblan idag :)   Tjingeling allihopa, hoppas att eran dag har varit bra för det har min varit. Ja idag så var det nationella engelska och vi skrev en uppsats, det kändes faktiskt riktigt bra. Ja resten av lektionerna ...

Av Emilié Sehlstedt - 2 maj 2013 19:20


    Tjingeling på er! Ja imorrn är det nationella engelska och vi ska då skriva en uppsats och ja det känns ganska bra ändå! Man får hoppas på det bästa helt enkelt, och även göra sitt bästa.   Men hur som helst så har min skoldag varit ...

Av Emilié Sehlstedt - 30 april 2013 23:07

  Tjingeling på er allisammans, hoppas att eran Valborg har varit bra för det har min varit! :)   På skolan så har det hela gått väldigt gått väldigt bra... förutom förkylningen som tar kål på mig men jaja... det är bara att bita i det sura äpp...

Ovido - Quiz & Flashcards